Office 365 versioner og planer

De grundlæggende udgaver af Office 365

Office 365 abonnementet få som flere forskellige planer: Business planerne og Enterprise (E) planerne samt Kiosk (K) planerne. Det er vigtigt at vælge rigtigt fra starten.

Office 365 Business Planer:

Business planerne er tiltænkt mindre og mellemstore virksomheder, som ønsker mere eller mindre fuld funktionalitet på deres hostede løsning, men med en voldsom rabat i forhold til enterprise planerne. Funktionaliteten er stort set det samme med et par undtagelser.

Priser på Office 365 Business, Essentials og Business Premium licenser

Fordele:

  • Enterprise funktioner til rabatpris
  • Mulighed for at købe licenser direkte hos sin Microsoft forhandler
  • Få enkle planer. Enkel administration.
  • Mulighed for Directory synkronisering og avanceret integration med nuværende miljø.

Ulemper:

  • Ingen Microsoft Azure Active Directory Rights Management mulighed.
  • Grænse på 300 brugere
  • Begrænsninger i Voice, Business Intelligence og compliance management.

 

Office 365 Kiosk planen:

K planerne er typisk et tilbehør til Enterprise planerne og kan kombineres med disse. K står for “Kiosk” users og er tiltænkt brugere, som har begrænset brug for services på Office 365 og måske i dag slet ikke har adgang til virksomhedens data.

K planerne giver følgende muligheder:

  • 2 GB postkasse med web browser, POP3 og ActiveSync adgang
  • Adgang til SharePoint Online (Begrænsede muligheder)
  • Redigering af dokumenter på SharePoint Online med Office Web Apps (Kun K2)

Planerne er prissat attraktivt med K1 til bare kr. 26,62 pr. bruger/måned.

Office 365 Enterprise planer:

E planerne er dem de fleste virksomheder med mere end 100 brugere vil gå ind i. De giver fuld adgang til alle funktioner i Office 365 og giver også mulighed for at købe licens til den store Office Professional Plus pakke via en månedlig lejeaftale.

E planerne giver en række avancerede muligheder og funktioner, som ikke findes i de andre planer:

  • En E-plan bruger har også licensadgang til en Exchange/Skype/SharePoint server internt i virksomheden
  • Synkronisering af Active Directory og Single Sign-on mellem virksomhedens AD og Office 365
  • Både mail og telefonsupport direkte til Microsoft
  • Op til 5 Terabyte lager på SharePoint (mod tilkøb)
  • SSL kryptering af SharePoint trafik
  • Mysites
  • Mulighed for voicemail i indbakken
  • Co-eksistens med eksisterende interne Exchange servere inklusive kalendersynkronisering

E planer koster fra kr. 53,30 pr. bruger/måned for den billigste plan E1 og kr. 141 for E3 planen med fuld adgang til det meste, inklusiv leje af en Office Professional Plus licens.

Se også Microsofts sammenligning af de tekniske aspekter her:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/jj819274.aspx

Særligt for Terminal Server / Remote Desktop Server anvendelse

Anvender du Terminal Server eller Remote Desktop Server i din virksomhed, er det vigtigt at tænke dig rigtigt god om, når du indkøber Microsoft Office 365. Reglerne er nemlig meget kringlede og kræver typisk at du tager kontakt til en forhandler.

Det primære er, at hvis du indkøber Office 365 abonnementet gennem en forhandler på f.eks. en Enterprise E3 eller Enterprise E5, vil du få ret til at anvende 1 Microsoft Office licens på terminal serveren. Det skyldes at det er formuleret i Microsoft Product Terms Explained, som er de rettigheder, der hører til Open License, Select, Enterprise Agreement og lignende aftaler.

For at få fat i mediet til f.eks. Microsoft Office 2016 Professional Plus, skal du også indkøbe en Office licens på almindelige Open vilkår. På den måde får du adgang til en produktnøgle til en Volumen Licens af Microsoft Office. Den version som downloades på Office 365 kan ikke installeres på en terminal server.

 

*) Det er endnu ikke lykkedes for Microsoft at få en aftale med DK-hostmaster i Danmark om at lade Microsofts navneservere sørge for DNS som en del af Small Business eller P-planen. Det betyder, at lige netop ejere af .dk domæner skal anvende en noget vanskelig workaround for at få deres DNS til at fungere med Office 365. Samtidig skal de stadig sørge for hosting af deres DNS hos en udbyder som fungerer med .dk domæner. Læs vejledninger til konfiguration af DNS med Office 365.